Tätt samarbete ger bästa output.

Lab.gruppen i Kungsbacka tillverkar förstärkare till den globala musikindustrin med kunder som Clair Global & Clair Brothers i USA och Adamson Systems Engineering i Kanada. Fokus ligger på innovativa high end-förstärkare med extremt hög kvalitet och en uteffekt på upp till 20.000 Watt.
Samarbetet med Victorsson inleddes redan 1997.

– Att tillverka förstärkare för vår målgrupp är komplext och ställer exceptionellt höga krav på konstruktion, materialval, chassi, komponenter, montering, testning och kontroller. Därför koncentrerar vi oss på det vi är bäst på och överlåter en stor del av plåtbearbetningen åt Victorsson som idag tillverkar många av våra chassin, säger Patrycja Ekner, marknadschef på Lab.gruppen.

– Ett chassi måste vara stansat och bockat med väldigt hög precision. Minsta avvikelser kan skapa spänningar i kretskorten som därtill ökar i samband med temperaturväxlingar, säger Fredrik Johansson, produktionschef.  Våra kretskort kan innehålla upp till 16 lager med kopparbanor och dessa ska hålla i 20-30 år vilket ställer höga krav på Victorsson som leverantör. Ytskikten är också viktiga, där i synnerhet förstärkarna som ingår i Tour-sortimentet måste tåla riktigt tuffa tag.

– Tidsaspekten är också viktig. Vår planeringshorisont sträcker sig bara två dagar framåt i tiden, säger Niklas Sjöberg, strategisk inköpare.  Därför bygger vårt samarbete på en form av lagerstyrning och just-in-time-leveranser. Varje morgon skickar vi en lagersaldorapport till Victorson. Har vår lagernivå passerat minimum, levererar Victorsson en beställningskvantitet som de har i buffert hos sig. Sedan kickar de igång sin produktion. Inom samma dag får vi batchen levererad medan Victorsson har fyllt sitt minlager.

Den fysiska närheten är oerhört värdefull liksom att de är så insatta i vår produktion. De är alltid lyhörda, bra på att samarbeta och kommer ofta med förslag på förbättringar.

Lab.gruppen
Från vänster i bild: Fredrik Johansson, produktionschef, Niklas Sjöberg, strategisk inköpare och Patrycja Ekner, marknadschef.